همه چیز درباره رژیم فستینگ و مزایا و معایب آن

این روزها اکثریت افراد به دنبال رژیم های موثر برای کاهش وزن هستند، رژیم فستینگ یکی از این رژیم هاست که مدتی است که مورد استقبال تعداد زیادی از افراد قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم برای شما شرح دهیم که فستینگ دقیقا چیست و چه انواع مختلفی دارد. با ما تا پایان مطلب همراه باشید تا با این رژیم بی نظیر بیشتر آشنا شوید.

رژیم فستینگ چیست؟

برخلاف تصور اکثر مردم، فستینگ نوعی رژیم غذایی نیست که به ما بگوید چه مواد غذایی را بخوریم یا نخوریم و یا هر نوع غذا را به چه مقدار بخوریم. اکثر متخصص های تغذیه رژیم هایی رایجی که در آنها کمیت غذای مصرفی مشخص شده است را به مراجعان خود می دهند. رژیم فستینگ در واقع تغییر ساعت غذا خوردن است و در این نوع رژیم تنها کاری که باید انجام دهید این است که ساعت وعده های غذایی خود را تغییر دهید.

انواع رژیم فستینگ,رژیم فست,رژیم فستینگ,

فواید رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب فواید زیادی دارد. این روش علاوه بر کمک به کاهش وزن می تواند قند خون فرد را کنترل کند، باعث افزایش عملکرد مغز و بهبود فعالیت آن بشود و حتی در بعضی مقالات متخصصان تغذیه اشاره کرده اند که این نوع رژیم می تواند موجب افزایش طول عمر نیز بشود.

ثابت شده است که با کاهش وزن و کاهش چربی های اضافی و انباشته شده، رژیم فست می تواند به کاهش کلسترول، کاهش چربی کبد و بهبود فشار خون نیز کمک کند.

فواید رژیم فستینگ,انواع رژیم فستینگ,رژیم فست,

همچنین مطالعات نشان داده است که این روش غذا خوردن، در بهبود سرطان سینه و همچنین جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی نیز تاثیر قابل توجهی دارد.

انواع فستینگ

فستینگ انواع مختلفی دارد که تفاوت های هر کدام از آنها در میزان ساعت غذا خوردن است. شما باید با توجه به وضعیت بدنی خود، یکی از ساعت های فستینگ را انتخاب کرده و مطابق با آن غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید.

بازه های زمانی مختلفی برای فستینگ وجود دارند، در ادامه این مطلب به توضیح انواع رژیم فستینگ خواهیم پرداخت.

بارز ترین ویژگی مثبتی که فستینگ دارد این است که محدودیتی برای انواع غذای مصرفی در آن وجود ندارد و شما در ساعت های مشخصی که انتخاب کرده اید می توانید خوراکی مورد علاقه خود را میل کنید.

معروف ترین نوع فستینگ 8/16 است.

  • 8/16

بازه 8/16 به زبان ساده یعنی شما 8 ساعت در طول روز غذاها و نوشیدنی های دارای کالری مصرف می کنید و سپس 16 ساعت بعدی را ناشتا خواهید بود و یا مواد غذایی بدون کالری مانند چای، آب و قهوه بدون شیر و خامه مصرف خواهید کرد. توجه داشته باشید که خوراکی های مصرفی شما در چرخه 16 ساعته باید کاملا بدون افزودنی های خاص و بدون کالری باشند تا رژیم فست به درستی انجام شود.

یکی از مزایای این نوع فستینگ این است که شما می توانید آن را در هر روزی از هفته دوست داشتید، انجام بدهید، چه دو روز در هفته و چه تمام روزها، تعداد روزها به علاقه خودتان بستگی دارد.

همچنین ساعت های غذا خوردن و ناشتا بودن نیز دست خود شما است، تنها چیزی که باید رعایت کنید بازه های زمانی است. ممکن است دوست داشته باشید از 5 صبح تا 12 ظهر وعده های غذایی خود را میل کنید و سپس از 12 ظهر تا 5 صبح روز بعد چیزی نخورید. ساعت های غذا خوردن در این نوع رژیم فستینگ کاملا به خودتان بستگی دارد و هر کسی باید مطابق با عملکرد بدن خودش آن ها را انتخاب کند.

  • 2/5

رژیم 2/5 در حال حاضر محبوب ترین انواع رژیم فستینگ است.

علت این که به این رژیم 2/5 گفته می شود، این است که در حین انجام آن، شما 5 روز هفته را به صورت طبیعی غذا می‌ خورید، اما دو روز دیگر کالری مصرفی خود را به 500-600 کاهش می دهید. یعنی در 2 روز از هفته نباید بیشتر از 600 کالری مصرف کنید.

مزیت بسیار خوبی که این نوع رژیم دارد این است که دقیقا همانند رژیم 8/16 هیچ گونه محدودیتی در روزها ندارد، در این مورد از انواع رژیم فستینگ، شما می توانید هر دو روز از هفته را که ترجیح می دهید انتخاب کنید، به شرط آنکه حداقل یک روز معمولی، بین آنها وجود داشته باشد.

یکی از روشهای معمول برنامه ریزی هفته این است که روزهای دوشنبه و پنجشنبه را با دو یا سه وعده غذایی کم رژیم بگیرید و سپس بقیه هفته را به طور معمول غذا بخورید.

تأکید بر این نکته مهم است که خوردن “به طور معمول” در رژیم فستینگ به این معنی نیست که می توانید هر چیزی بخورید. اگر بیش از حد از غذاهای مضر مانند فست فود، غذاهای پر چرب و.. استفاده کنید، نه تنها وزن کم نمی کنید بلکه حتی ممکن است دچار افزایش وزن نیز بشوید.

  • فستینگ یک روز در میان

این نوع فستینگ همانطور که از اسمش مشخص است به صورت یک روز در میان انجام می شود.

چندین نسخه مختلف از این روش وجود دارد که بعضی از آنها اجازه می دهند فرد، در طی روزهای رژیم، تا حداکثر 500 کالری مصرف کند، اما میزان کالری دریافتی نباید از این حد بیشتر شود، این رژیم برای افراد مبتدی توصیه نمی شود.

رژیم فستینگ,فواید رژیم فستینگ,انواع رژیم فستینگ,

توجه کنید که با آگاهی کامل نسبت به توانایی بدنی خود، یکی از این روش ها را انتخاب و شروع کنید، در غیر این صورت امکان دارد آسیب جبران ناپذیری را به بدن خود وارد کنید.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *